Clik For Money...TQ

Sunday, July 18, 2010

Ibnu Nafis, Manusia biasa....

Hm.. Lama tidak aku nukilkan dalam blog nie. Rasa 'semak' dengan beberapa situasi yang melanda kebelakangan ini. Mungkin patut aku luahkan di sini agar apa yang terbuku dapat ku kurangkan dengan mudahnya.

Ya sudah lama kami tidak berhubung tapi setelah satu peristiwa itu, aku menghubunginya... Ternyata dia menerimaku dengan tangan terbuka namun... Jauh di sudut hati, ada sedikit kegusaran dengan keihklasannya. APa tidaknya, aku takut pisang berbuah dua kali. Mudah menerima dan mudah membuang orang sesuka hati.

Aku masih teringat dengan statementnya. Dia hanya mampu menyintai tetapi tidak erti akan maksud menyayangi. Dalam erti kata lain, bercinta dengan sepenuh hati tetapi tidak menyayangi insan-insan di sekeliling. AKu terima kenyataannya kerana pada waktu itu, terdetik di hatiku betapa aku menyayanginya. Dia adalah sebahagian dari hidupku. Dia jualah yang mengembalikan keceriaan di wajahku setelah aku terduduk membisu pada satu ketika yang lalu.

Dan pada masa yang lalu jua, dia jualah yang menyebabkan aku jatuh tersungkur. Apabila dia membuang aku kemudian mengutip aku pada bila-bila masa dikehendaki. Adilkah??? Namun, kasih sayang membatasi segalanya. Ketika kami bertemu semula, hadir pula org ketiga.

Ternyata aku lebih selesa dengan kehadiran orang ketiga tersebut. Begitu memahamiku. Terbuka mindanya tanpa sebarang perasaan cemburu cuma terlalu awal untuk aku menilainya. apakah dengan kehadirannya sekadar menambah luka di dada.. atau kehadirannya akan menambahkan kegembiraan yang selama ini terpelosok di bawah sinar kemurungan yang wujud dalam hidupku.

Aku sendiri tidak pasti..Mungkin di waktu aku memerlukan mereka..Kehadiran mereka membawa rencana sama ada aku sekadar pelepas sepi mereka atau sekadar mengisi ruang masa kosong yang mereka ada. Aku sendiri tidak pasti. Cuma, aku tahu, aku menyayangi mereka sepenuh hati tanpa rasa ragu. Terpulanglah pada mereka berdua...

Mungkin dengan adanya luahan ini, mereka kan sedar bahawa, aku jua punya perasaan. Jangan sesekali meperkotak katik kan perasaan aku ini tanpa menghirau akan kewujudannya. Aku jua manusia biasa yang mempunyai sifat marah, kecewa dan rasa terhina. Moga mereka kan sedar kewujudan ku ini. Jika mereka benar-benar menyayangiku, mereka kan sedar dengan sikap yang mereka pamerkan sendiri. Aku jua seorang pemaaf. Jangan gentar dengan diri ini.

Cuma, aku jua manusia biasa.. Seperti manusia lain... Ah... Tidak perlu aku jelaskan lagi. Ku harap dengan luahan ini, mereka mengerti.. Aku masih lagi Ibnu Nafis..Hanya manusia biasa...

3 comments:

Ly said...

Seperti yang kujangka terjadi..hanya satu doaku buatmu, agar tidak kau "tewas sekali lagi, menambahkan luka yang sudah ada.."

I.N said...

yup..sumtimes we need sumbody new one to cheer up my life but... Argh.Lebih byk yg disakiti dari di sayangi...itulah manusia...

Ly said...

IN..adakalanya AM rasa, AM terlalu mengharap yg AM akan terima sesuatu sama spt yg AM korbankan..mgkin kerana itu akhirnya lebih byk AM disakiti dari disayangi..