Clik For Money...TQ

Tuesday, July 6, 2010

Fis ....


Pernah aku bertanya pada diriku, sampai bila harus ku begini. Menanti kehadirannya dalam hidupku. Yang pasti, dia telah berpunya. Ingin ku nyatakan padanya, betapa aku terlalu menyintainya. Dengannya, hisupku terlalu indah. Dengannya jualah, hidupku amat bererti. Dengan kehadirannya jualah, ku rasakan dialah permaisuri di hati ini.

Namun, aku sedar. Dia ku lepaskan. Kasih yang ku sulam bersamanya, musnah di pukul badai. 5 tahun kami bersama, namun... Setelah hadirnya Darwish Haiqal dalam hidup kami, dia mula berubah sikap. Pemarah, murung dan pendiam. Apa yang ku lakukan untuknya semua tidak kena. Apa tah lagi jika aku membuat kesilapan yang tidak di sengajakan...

Mana mungkin ku melupakanmu. Nama yang berjaya mencuri hatiku di kala aku di ragut kesepian lalu. Dia seorang isteri yang baik,solehah dan bertanggung jawab pada tahun pertama perkahwinan kami. Namun, panas tidak ke petang, hujan turun di tengahari. Aku terima dengan hati terbuka setelah di desaknya berulang kali agar melepaskannya. Dia menemui cinta yang lain sewaktu aku agak sibuk di pejabatku.

Apa yang harus ku lakukan? Tanpa kerelaan, ku lepaskannya dia pergi. Hampir setahun aku membesarkan Darwish Haiqal yang kini telah berusia 5 tahun. Petah berkata cilik orangnya,cerdik apabila melontarkan satu-satu persoalan.

Ibu, sering bertanya.
“ Fis tak nak kawin ke? Kesian mak tengok Awish tu...Risau mak di buatnya..”
Aku hanya tersenyum saja.
” Bila mak tanya, Fis akan senyum..Dah beku ke hati Fis tu?” gerutu ibu, Puan Kalthum
”Tak lah mak... Siapa lah nak kan Fis duda anak satu nie... Tunggu Puteri Gunung Ledang lah jawabnya..”usikku
”Eh! Anak mak kan ada rupa..Macam Tom Cruise lagi... Takkanlah tak da satu pun yang Fis berkenan....Si Amy tu, baik je budaknya mak tengok. Apa yg kurang dengan dia?”Balas ibu.

Fikiran ku melayang memikirkan Amy. Ruhaimie namanya. Secretary di pejabatku. Memang comel orangnya tapi, agak keterlaluan sedikit perangainya. Kecoh juga di pejabat bila aku dikhabarkan sedang hangat bercinta dengannya walhal, urusanku sekadar tugas harian sahaja. Mungkin keihklasan ku untuk meghantarnya pulang telah disalah ertikan olehnya.

”Cakap pasal kahwin je,termenung. Lepas tu, senyum sendiri...”

Teguran ibu mematikan lamunanku.


Aku tersenyum lagi. Darwish begitu leka bermain di luar. Bukan tidak mecari tapi, mungkin belum tiba masanya lagi. Kekhuatiran ibu agak merunsingkan fikirannya. Mungkin dia bimbang dengan masa depan Darwish. Ibu..Ibu..

”Mak carikan lah untuk Fis... Senang cerita..Buleh?” usikku.

Ibu memandang tepat ke arahku.” Betul nie? Fis tak main-main... Nanti mak carikan, Fis pulak tak berkenan...“

”Ala mak..Kenal-kenal dulu.. Takkan nak suruh Fis kawin terus... Baik jek Fis kawin ngan Nasha Azia tu jek...” Selorohku.

Ibu hanya tersenyum sahaja.

”Aik, apa yang dibualkan tu mak. Mesti mencari calon menantu utk abg Fis lah nie... Habis Ijal macamana?” Celah adik ku Faizal dari jauh. Baru pulang dari kerja agaknya. Faizal terus meluru ke arahku lau kami bersalaman. Dia adalah adik bongsuku. Kami hanya empat adik beradik. Dua orang kakakku selamat berumah tangga.

Kak Farihah tinggal di utara semenanjung manakala Kak Fatiha pula, di Sabah. Mengikut suaminya bekerja. Hanya Faizal yang tinggal bersama ibuku. Ayah telah 15 tahun meninggalkan kami di waktu aku berusia 15 tahun. Perit juga bila ketiadaan ayah. Faizal yang ketika itu baru berusia 10 tahun agak murung. Apa tidaknya, dialah satu-satunya anak yang paling rapat dengan arwah.

Tetapi kasih ibu begitu tinggi. Alhamdulillah, dengan berkat kesabaran ibu, kami semua berjaya di menara gading biarpun aku dan Faizal mempunyai sikap degil yang terlalu tinggi.

Faizal masih lagi bujang. Berusia 25 tahun dan bekerja sebagai jurutera mekanikal di syarikat gergasi minyak di Malaysia. Bijak orangnya tetapi agak sedikit baran. Tegas dalam membuat keputusan.Aku pula, mempunyai firma arkitek di Kuala Lumpur. Berkat doa ibu, aku bersama rakan kongsiku Ariff Syazwan berjaya membuka firma tersebut. Alhamdulillah, agak maju juga perniagaan kami. Pesan ibu untuk tulus membuat kebajikan pekerja serta aliran kewangan, memaksa aku bekerja dengan lebih berkhemah. Ibu pernah berpesan, kerja merupakan ibadah. Dengan berkatNYA barulah segala urusan akan menjadi mudah.

Benar kata ibu.

” Hai abang Fis, takkan lenggang kangkung je nie.. Jom keluar makan... Ijal dah lapar nie..”

” Abang gak ke nak banje.. Apa kata kali ni, Ijal lak open table.. Lama tak makan malam ngan duit Ijal kan...”balasku.

” Hahaha.. No problem.. tapi minum air masak ngan makan roti bakar jelah...” Usik Faizal.

” Ceh.. Hah, ibu.. Apa lagi.. Siap lah cepat.. Kita nak keta Ijal yea... Fis ambil Awish dulu...” Balasku lalu beredar ke halaman rumah.

sambungan Part 2...

No comments: