Clik For Money...TQ

Monday, July 5, 2010

Mana Benar.. Mana Tidak...


Hm… Tertanya-tanya pada diri sendiri… apa maksudnya jika seseorang berkata begini:-

“IN.. Dia hanya tahu menyinta tetapi tidak menyayangi…”

Aku diam. Menyintai dan menyayangi dua phrase yang berbeza. Menyinta adalah golongan manusia yang meletakkan sepenuh jiwa dan raganya pada seseorang yang di cintainya. Manakala menyayangi adalah kasih sayang yang tercipta dari persahabatan, kekeluargaan etc.

Golongan mana korang berada skang nie? Aku sendiri pun tak tahu nak letakkan kedudukan aku di ketika ini. Agak kabur dengan diri sendiri.. Apa ntah lagi dengan penilaian orang lain.

Tegas aku nyatakan di sini… Aku bukanlah berada di dunia sebaliknya. Orang kata dua alam. Huh! Ya.. Ada juga orang yang salah faham dengan fizikal ku kini. Mungkin cara layanan aku jua turut di perhatikan oleh mereka. Mungkin mereka lupa, siapa mereka untuk menilai diri orang lain.

Sedangkan Allah memberi peluang kepada hamba-Nya untuk bertaubat, apa ntah lagi kita hanya manusia biasa. Tidak layak menilai orang lain atas pemerhatian kita yang agak cetek. Lebih-lebih lagi mengikut hawa nafsu yang hakiki.

Mengapa perlu menyalahkan perkara yang tidak pasti salah dan membenarkan sesuatu yang tidak pastinya benar? Membenarkan perkara salah dan menidakkan perkara yang benar? Mengapa manusia mengikut emosi dan mengunakan cakap-cakap orang sekeliling tanpa melihat, menilai dari sudut hati dan rohani?

Alasannya…
‘Memang betul dia mcm nie.. Dia memang suka melayan…’
‘Si polan bercinta dengan laki org…’
‘Saya tak suka si polan nie sebab dia rasa tunjuk bagus…’

The best thing aku dengar waktu sekarang nie…
‘Senangkan nk bagi no tipon kat orang..Walu baru beberapa hari masuk.’

Fikir-fikirkanlah… Jika anda berada di satu tahap di mana anda tidak buleh membuat keputusan, diam… Berfikir sejenak sebelum terus-terusan menuduh sana sini tanpa usul periksa… Berfikir sebelum berkata… Bukannya bertindak.

No comments: